<< Click to Display Table of Contents >> Leads |
![]() ![]() ![]() |
Leads kunnen op diverse manieren ontstaan. Na een beurs bijvoorbeeld, dan beschikt u veelal over een groot aantal nieuwe potentiele klantgegevens. Ook kopen bedrijven adresbestanden aan bij externe partijen, zoals de Kamer van Koophandel, MarktSelect en Cendris. En een andere bron van Leads is de website van uw bedrijf, waar internetgebruikers informatie aanvragen, demoversies van uw software downloaden of zich abonneren op de nieuwsbrief. Logicworks CRM biedt gebruikers de mogelijkheid deze leads gescheiden op te slaan van de actieve klanten, waarna u kunt nagaan of deze lead een klant of waardevolle relatie kan worden.
Gezien het onzekere karakter van een Lead is het niet verstandig direct veel informatie over de de Lead te verzamelen. Tijdens het kwalificeren van een Lead zal uiteindelijk wel steeds meer informatie worden verzameld over de Lead. Tijdens dit proces kunnen activiteiten worden uitgevoerd voor Leads en zullen Leads via mailings en campagnes worden benaderd. Blijkt een Lead inderdaad een waardevolle relatie te kunnen worden, dan kan deze worden omgezet naar een Contactpersoon, Bedrijf en/of Verkoopkans.
Het consequente gebruik van de mogelijkheid om Leads te beheren voorkomt dat na enkele jaren de actieve lijst met relaties sterk vervuild raakt met onbruikbare en inactieve personen en bedrijven. Leads worden vaak opgedeeld in Suspects en Prospects, maar het staat u vrij uw eigen indeling te hanteren.
Suspect: iemand waarvan u verwacht dat hij geïnteresseerd is in de producten en diensten welke uw bedrijf verkoopt, maar dit nog niet kenbaar heeft gemaakt. Lijsten met suspects koopt u bijvoorbeeld via een extern bedrijf, zoals de KvK, MarktSelect en Cendris.
Prospect: iemand die heeft aangegeven dat hij geïnteresseerd is in uw bedrijf of producten en diensten, maar van wie u nog niet zeker weet of hij ook echt van plan is zaken met uw bedrijf te doen. Een voorbeeld is iemand die informatie heeft aangevraagd, een demoversie van uw software heeft gedownload of zich abonneert op uw nieuwsbrief.
•Selecteer in de menugroep Relatiebeheer de menuoptie Leads
Menuoptie |
Toelichting |
Nieuwe afspraak |
Maak een nieuwe afspraak met de geselecteerde Lead |
Nieuwe taak |
Maak een nieuwe taak aan voor de geselecteerde Lead(s) |
Nieuw telefoongesprek |
Start een nieuw telefoongesprek met de geselecteerde Lead(s) |
Nieuw e-mailbericht |
Creëert een nieuw e-mailbericht gericht aan de geselecteerde Lead |
Samenvoegen |
Het samenvoegen heeft betrekking op alle geselecteerde Leads. Beschikbare samenvoeg-opties zijn: Document, E-mail en Etiket. |
Als 2 leads zijn geselecteerd, dan wordt deze menuoptie actief. Hiermee kunnen de geselecteerde leads worden samengevoegd tot 1 lead. |
|
Toevoegen aan campagne |
Voeg de geselecteerde lead(s) toe aan een bestaande campagne. |
Exporteren |
Exporteren van de geselecteerde leads. Er moet wel een Tabelexport zijn gedefinieerd om de export uit te kunnen voeren. |
•Selecteer in de menugroep Relatiebeheer de optie Leads
•Kies de optie [Nieuw] in het snelmenu of de werkbalk om een Lead toe te voegen
•Selecteer in de menugroep Relatiebeheer de optie Leads
•Kies de optie [Openen] in het snelmenu of de werkbalk om het Lead detailvenster te openen
Ieder Lead detailvenster beschikt over maximaal 3 tabbladen waarin detailinformatie over de Lead kan worden vastgelegd. Met behulp van de Object Designer is het mogelijk de indeling van deze tabbladen te wijzigen. Daarnaast zijn aanvullende tabbladen beschikbaar waarin Lead-gerelateerde gegevens in een lijstweergave worden getoond.
![]() | In tegenstelling tot de standaard Contactpersonen en Bedrijven kan slechts 1 adres worden ingevoerd voor een Lead. Dit adres wordt bij het omzetten van een Lead geconverteerd naar het eerste adrestype, meestal het Bezoek- of Vestigingsadres. |
Tabblad - Bijlagen
Aanvullende informatie over een Lead kan worden bewaard onder tabblad Bijlagen, waarbij het aantal bijlagen onbeperkt is. Ook is het mogelijk via een bijlage electronische documenten, grafische bestanden of relevante websites te koppelen. Als een bestand is gekoppeld aan de bijlage, dan wordt het bijbehorende icon in de lijstweergave getoond.
Tabblad - Activiteiten
De volledige contacthistorie met betrekking tot de actieve Lead wordt in het tabblad Activiteiten getoond. De werkbalk van het tabblad heeft naast de standaard-knoppen een selectiefilter, waarmee de activiteiten snel kunnen worden gefilterd.
Tabblad - Correspondentie
Alle inkomende en uitgaande correspondentie kan worden vastgelegd in het tabblad Correspondentie. Ook documenten welke via de functie Samenvoegen zijn aangemaakt voor het actieve Lead worden in dit tabblad getoond.
Tabblad - Campagnes
In dit tabblad worden de campagne weergegeven waar de Lead onderdeel van uitmaakt of heeft uitgemaakt. In feite toont dit tabblad de response's van de lead in de campagnes waar hij of zij deel van uitmaakt.
Tabblad - Relaties
Veel Leads, Contactpersonen en Bedrijven hebben een onderlinge relatie welke niet altijd eenduidig kan worden vastgelegd met een extra invoerveld. Voorbeelden van dergelijke relaties zijn:
•Een contactpersoon heeft in het verleden voor een ander bedrijf gewerkt, dan waarvoor hij nu werkzaam is.
•Een of meerdere bedrijven werken samen als partner.
•Een contactpersoon is een zeer goede vriend van een andere contactpersoon.
Onderlinge relaties tussen Leads, Contactpersonen en Bedrijven hoeven slechts eenmaal vastgelegd te worden en zullen automatisch in beide object items worden getoond. Dus als een relatie tussen A en B is ingevoerd, dan wordt deze relatie zowel in het detailvenster van A als B weergegeven.
Menuoptie |
Toelichting |
Toevoegen aan campagne |
Voegt de Lead toe aan een bestaande Campagne |
Lead omzetten |
Converteert de lead naar een Contactpersoon/Bedrijf en/of Verkoopkans. |
Route |
Het adres van de lead wordt gebruikt als eindbestemming bij het openen van de routeplanner. |
•Selecteer vanuit de menugroep Relatiebeheer de optie Leads
•Kies de optie [Openen] in het snelmenu of de werkbalk om het Lead detailvenster te openen
•Kies in het detailvenster de optie Acties > Lead omzetten
![]() | Om van deze optie gebruik te maken dient u eigenaar van deze Lead te zijn. |
In het nu getoonde popup-venster kunt u aangeven of direct een Verkoopkans voor deze Lead moet worden aangemaakt en wie de eigenaar van zowel de nieuwe Relatie als de Verkoopkans moet worden. De optie Verkoopkans aanmaken wordt alleen getoond als u voldoende rechten heeft om een Verkoopkans aan te maken. Druk vervolgens op [OK], waarna de Lead wordt omgezet naar een Contactpersoon. Is bij de Lead een bedrijfsnaam opgegeven dat wordt tevens een aan de Contactpersoon gerelateerd Bedrijf aangemaakt.
Heeft u aangegeven dat een Verkoopkans moet worden aangemaakt, dan zal deze automatisch worden aangemaakt en worden gekoppeld aan het aangemaakte bedrijf en contactpersoon. Alle correspondentie welke tot dan toe is gevoerd met de lead wordt vervolgens automatisch gekoppeld aan de Verkoopkans.
Nadat een Lead succesvol is omgezet, wordt het Lead detailvenster gesloten en het Verkoopkans detailvenster geopend. Als geen Verkoopkans is aangemaakt, dan wordt het Contactpersoon detailvenster geopend. Bij het omzetten van een Lead naar een Contactpersoon worden de adresgegevens omgezet naar het eerste adrestype, standaard is dit het het Bezoekadres.