Verkoopkansen

<< Click to Display Table of Contents >>

Navigation:  Verkoop > Verkoopkansen >

Verkoopkansen

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Verkoopkansen ontstaan op het ogenblik dat er een mogelijkheid (lees: kans) ontstaat dat de organisatie een product of dienst zou kunnen verkopen aan een relatie. Middels de optie Verkoopkansen kan het verloop van deze verkooptrajecten worden gevolgd. Door het toepassen van een gestandaardiseerd verkoopproces ontstaat een gestructureerde werkwijze en kunnen betere voorspellingen over verwachte omzet worden gedaan.

 

Nieuwe Verkoopkansen worden automatisch toegevoegd aan de Verkoop-pijplijn, welke in combinatie met de analyse-opties een beter inzicht in de omzetverwachting (per verkoper) geven. Verkoopkansen kunnen worden gerelateerd aan Campagnes, zodat u de effectiviteit van uw marketing inspanningen kunt meten.

 

Een nieuwe Verkoopkans aanmaken

Selecteer vanuit de menugroep Verkoop de optie Verkoopkansen

Kies de optie [Nieuw] in het snelmenu of de werkbalk om een Verkoopkans toe te voegen

 

 

Detailvenster

Iedere Verkoopkans beschikt over 3 tabbladen waarin basisinformatie over de Verkoopkans kan worden vastgelegd. Met behulp van de Object Designer is het mogelijk de standaardindeling van deze tabbladen te wijzigen.

 

Daarnaast zijn aanvullende tabbladen beschikbaar waarin aan de Verkoopkans gerelateerde gegevens: Activiteiten, Correspondentie, Contactpersonen, Partners, Concurrenten, Producten en Geschiedenis in een grid worden getoond. Alle relevante Verkoopkans gegevens zijn hierdoor direct beschikbaar en benaderbaar vanuit het Verkoopkans detailvenster. Het aantal getoonde tabbladen is afhankelijk van de CRM Editie welke wordt gebruikt.

 

Acties

Vanuit het detailvenster kunnen via de menuoptie Acties de volgende standaard acties worden uitgevoerd:

 

Menuoptie

Toelichting

Nieuwe taak

Maak een nieuwe taak aan gerelateerd aan de Verkoopkans

Nieuw telefoongesprek

Start een nieuw aan de Verkoopkans gerelateerd telefoongesprek

Nieuwe afspraak

Maak een nieuwe aan de Verkoopkans gerelateerde afspraak

Nieuw e-mailbericht

Opent het e-mailberichten venster, waarbij het bericht automatisch wordt gekoppeld aan de Verkoopkans

Nieuw document

Maak een nieuwe document gebruikmakend van het samenvoegvenster

Offerte afdrukken

Opent een nieuw Word samevoegdocument t.b.v. de offerte.

Omzetten naar verkooporder

Zet de verkoopkans om naar een nieuwe verkooporder en markeert de verkoopkans als gewonnen.

Omzetten naar project

Zet de verkoopkans om naar een nieuw project en markeert de verkoopkans als gewonnen.

Toewijzen aan...

In de Standaard Editie wordt de gebruiker automatisch als eigenaar van de Verkoopkans aangemerkt. In de Enterprise Editie wordt de eigenaar bepaald op grond van ingestelde workflow-regels. Wilt u de eigenaar van een Verkoopkans handmatig wijzigen dan kan dat met deze optie.

 

 

Tabblad Algemeen

Alle standaard invoerelementen van een Verkoopkans kunnen worden aangepast aan de behoeften en eisen van de organisatie. Informatie over de specifieke standaardvelden kan worden gevonden in de Logicworks CRM Designer Reference.  Enkele standaard velden zijn:

 

Verkoopfase

De Verkoopfase bepaald het stadium waarin een Verkoopkans zich bevindt. Dit geeft de gebruiker en zijn manager inzicht in de voortgang van een Verkoopkans. Aan iedere verkoopfase is een kans-percentage gekoppeld, dat aangeeft hoe groot de kans is dat een Verkoopkans ook daadwerkelijk resultaat oplevert. Dit resulteert in een Verwachte omzet welke in de prognoses kan worden weergegeven.

 

Verwachte omzet

Als Verwachte omzet moet de verwachte uiteindelijke omzet worden ingevoerd. Voor de omzetprogronses is het namelijk belangrijk dat in een zo vroeg mogelijke fase van het verkoopproces de verwachte omzet wordt bepaald.

 

Prijslijst

In de Enterprise Editie heeft de gebruiker de mogelijkheid prijslijsten te hanteren. Middels prijslijsten kunnen prijsafspraken met bepaalde groepen afnemers, zoals wederverkopersof partners, worden vastgelegd.

 

 

Tabblad Bijlagen

Aanvullende informatie over een Verkoopkans kan worden opgeslagen onder tabblad Bijlagen, waarbij het aantal bijlagen onbeperkt is. Ook is het mogelijk via een bijlage electronische documenten, grafische bestanden of websites aan de Verkoopkans te koppelen. Wordt een bestand gekoppeld aan de Bijlage, dan zal het bijbehorende icon in het grid worden getoond.

 

Het bijbehorende Snelmenu heeft een extra optie 'Document openen', waarmee een aan de bijlage gekoppeld bestand of website direct kan worden geopend.

 

 

Tabblad Activiteiten

Alle activiteiten en afspraken met betrekking tot de Verkoopkans worden in dit tabblad getoond. De werkbalk van het tabblad heeft naast de standaard-knoppen een keuzelijst met de volgende keuzes.

 

Keuze

Toelichting

Mijn activiteiten

Toont alle nog niet afgesloten activiteiten welke toebehoren aan de gebruiker.

Open activiteiten

Toont alle nog niet afgesloten activiteiten

Afgesloten activiteiten

Toont alle afgesloten activiteiten

Alle activiteiten

Toont alle activiteiten, ongeacht de status en gebruiker.

 

 

 

Tabblad Correspondentie

Alle inkomende en uitgaande Correspondentie kan worden vastgelegd in dit tabblad. Hierdoor heeft u op ieder moment een compleet overzicht van alle ontvangen/verzonden documenten en e-mailberichten met betrekking tot de Verkoopkans. Ook documenten welke via de functie Samenvoegen zijn aangemaakt voor de Verkoopkans worden in dit tabblad getoond.

 

 

Tabblad Contactpersonen

Via dit tabblad kunnen de contactpersonen, die betrokken zijn bij de Verkoopkans, en hun rol in het verkoopproces worden vastgelegd. Het tabblad bevat een Snelmenu waarmee direct aan de COntactpersoon gerelatereerde Activiteiten en Correspondentie kan worden aangemaakt.

 

 

Tabblad Partners

Grotere verkoopprojecten worden vaak samen met een partner uitgevoerd. Via dit tabblad kunnen de betrokken partners en hun rol in het verkoopproces worden vastgelegd.

 

 

Tabblad Concurrenten

Deze optie is alleen beschikbaar in de Enterprise Editie. Met deze optie is het mogelijk de concurrenten voor deze specifieke Verkoopkans vast te leggen. Deze informatie kan waardevol zijn omdat deze kan worden gebruikt in de analyses.

 

 

Tabblad Producten

Een Verkoopkans heeft altijd betrekking op de verkoop van producten en/of diensten. Het is dan ook mogelijk de producten in te voeren waarop de Verkoopkans betrekking heeft. Dit heeft als voordeel dat gedetailleerdere verkoopanalyses kunnen worden gemaakt en offertes kunnen worden gegenereerd op basis van de opgegeven producten en diensten. Als een product aan de Verkoopkans wordt toegevoegd of wordt gewijzigd, dan zal automatisch de Verwachte omzet van de Verkoopkans worden herberekend.

 

Via het snelmenu van deze lijstweergave kunnen regels met met de opties 'Verplaats omhoog' en 'Verplaats omlaag' worden verplaatst in de lijstweergave. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de automatisch gegenereerde regelnummers.

 

 

Tabblad Geschiedenis

Zodra de gebruiker een verkoopkans-fase heeft afgesloten zal Logicworks CRM dit gegeven vastleggen in de historie van de Verkoopkans. Tevens wordt vastgelegd hoelang de afgesloten fase heeft geduurd. Door een volgende stap in het verkoopproces neemt ook de waarschijnlijkheid van een uiteindelijke verkoop toe en dit gegeven beinvloed de verkoopkans analyses.  

 

 

Offerte afdrukken

Binnen een verkoopkanstraject zal in een groot aantal gevallen ook een offerte moeten worden gemaakt. Kies hiervoor de menuoptie 'Acties > Offerte afdrukken' in het Verkoopkans detailvenster. Logicworks CRM zal nu het samenvoeg-venster openen, waarna de gebruiker een Microsoft Word Verkoopkans-sjabloon kan selecteren en afdrukken. In het Verkoopkans-sjabloon kan worden gerefereerd naar de productregels.

 

Wilt u de offerte nog bewerken, kies dan bij 'Uitvoer naar:' voor Microsoft Word. Logicworks CRM zal het sjabloon dan zover mogelijk invullen en het document vervolgens openen.

 

note_10x16 Alleen sjablonen van het type 'Verkoopkans' kunnen worden gebruikt om een Verkoopkans offerte af te drukken.

 

 

Verkoopkans omzetten naar een Verkooporder

Is een Verkoopkans gewonnen, dan kunt u de Verkoopkans, inclusief productregels, vanuit het detailvenster omzetten naar een Verkooporder.

 

Open het Verkoopkans detailvenster

Kies Acties > Omzetten naar verkooporder

 

Er zal nu een nieuwe Verkooporder worden aangemaakt, waarbij de productregels worden omgezet naar verkooporderregels. Als de verkooporder is aangemaakt dan wordt het bijbehorende detailvenster geopend.

 

 

Verkoopkans omzetten naar een Project

Is een Verkoopkans gewonnen, dan kunt u de Verkoopkans, inclusief productregels, vanuit het detailvenster omzetten naar een Project.

 

Open het Verkoopkans detailvenster

Kies Acties > Omzetten naar project

 

Er zal nu een nieuw Project worden aangemaakt, waarbij de productregels worden omgezet naar projectfasen. Als het project is aangemaakt dan wordt het bijbehorende detailvenster geopend.

 

 

 

Zie ook:

Verkoopproces

Campagnes

Object Designer