<< Click to Display Table of Contents >> Verkooporders |
![]() ![]() ![]() |
Beschikbaar in: Enterprise Editie
Verkooporders kunnen handmatig worden aangemaakt of automatisch worden aangemaakt vanuit een Verkoopkans.
Terugkerende verkooporders kunnen eenvoudig worden gedupliceerd vanuit de Verkooporder lijstweergave in het hoofdvenster. Selecteer de verkooporder welke u wilt dupliceren en kies vanuit het snelmenu de optie 'Dupliceren'. Na het genereren van de nieuwe Verkooporder wordt de callout: postDuplication() aangeroepen.
Een verkooporder welke nog niet actief of gereed is kan via de menuoptie Acties > Verkooporder annuleren in het Verkooporder venster worden geannuleerd. De verkooporderregels met aantal in bestelling en in backorder worden hierbij geannuleerd. Bij voorraadhoudende producten wordt de gereserveerde voorraad automatisch weer vrijgegeven voor andere verkooporders.
Een verkooporder zal veelal uit fysieke producten en/of diensten bestaan. Afhankelijk van de werksituatie of het type verkooporder zal een werkbon een opdrachtbon voor het personeel zijn, maar het kan eventueel ook een picklijst zijn voor magazijnmedewerkers.
Het activeren van de menuoptie Acties > Werkbon afdrukken zal allereerst het bij de Verkooporder-instellingen opgegeven Werkbon-formulier afdrukken. Vervolgens zal Logicworks CRM de verkooporderregel-aantallen omzetten van Te leveren naar In bewerking. De verkooporder krijgt hierna automatisch de status Wordt uitgevoerd.
Via de menuoptie 'Order uitleveren' kan worden aangegeven dat de order wordt uitgeleverd. Hierbij worden de verkooporderregels omgezet van In bewerking naar Geleverd. Voordat de status van de verkooporderregels echter definitief wordt omgezet wordt eventueel de bij de Verkooporder-instellingen opgegeven pakbon afgedrukt. Is geen pakbon-sjabloon opgegeven, dan worden de regels direct omgezet naar Geleverd. Wanneer alle verkooporderregels de status Geleverd hebben, wordt ook de orderstatus automatisch omgezet naar Geleverd. Voordat de geleidebon wordt afgedrukt zal de mogelijk gedefinieerde callout PrePrintrPackingSlip nog worden aangeroepen. Indien gewenst kan vanuit dit script bijvoorbeeld het adreslabel worden afgedrukt.
Als een verkooporder (gedeeltelijk) is uitgeleverd, dan kunnen de geleverde producten en/of diensten worden gefactureerd. Een nieuwe factuur kan als volgt worden gegenereerd:
•Selecteer menuoptie Verkoop > Verkooporders
•Open het verkooporder detailvenster
•Selecteer menuoptie Acties > Omzetten naar factuur
Alle orderregels welke zijn geleverd, maar nog niet gefactureerd, worden nu verzameld in een factuur. De in de factuur meegenomen orderregels worden vervolgens aangemerkt als zijn de gefactureerd. Als hiermee alle verkooporderregels geleverd zijn, dan wordt de orderstatus automatisch omgezet naar Gefactureerd.
Heeft een gebruiker geen rechten om een factuur aan te maken, dan is de menuoptie 'Omzetten naar factuur' niet zichtbaar.
Er zijn een aantal standaard status-waarden, welke automatisch wordt gezet als gegevens in een verkooporder wijzigen. Het is mogelijk deze methode LWCRM.Salesorder.ResetSalesOrderStatusAndAmounts vanuit de scripts aan te roepen.
Als alle verkooporderregels zijn geannuleerd, dan wordt de verkooporder-status omgezet naar Geannuleerd.
Op het ogenblik dat een (gedeelte van een) verkooporder in bewerking wordt genomen, dan krijgt de verkooporder de status Wordt uitgevoerd.
Callouts
Bij het omzetten van een verkooporder naar een factuur worden 2 callout methodes aangeroepen.
•preCreateSalesorderInvoice, voordat het omzetten van de verkooporder naar een factuur plaatsvindt. Wordt als resultaat False geretourneerd, dan wordt het omzetten afgebroken en wordt geen factuur aangemaakt.
•postCreateSalesorderInvoice, nadat de factuur is aangemaakt.