<< Click to Display Table of Contents >> Adressen |
![]() ![]() ![]() |
Bij een Contactpersoon en Bedrijf kunnen naast het hoofdadres nog additionele adresgegevens, zoals postadres, verzendadres en privéadres, worden opgeslagen. Het adres detailvenster is vanuit Contactpersoon en Bedrijf te benaderen vanuit het tabblad Adressen.
Adrestype*
Selecteer het gewenste adrestype. Standaard zijn de volgende adrestypes gedefinieerd in Logicworks CRM: Bezoekadres, Postadres, Factuuradres en Privéadres. Het is echter mogelijk deze uit te breiden met eigen adrestypes.
Wordt een contactpersoon via het contactpersoon detailvenster aan een nieuwe bedrijf gekoppeld, dan worden de adresgegevens van het nieuwe bedrijf gekopieerd naar de contactpersoon. Zijn bij het nieuwe bedrijf echter minder adrestypes gebruikt, dan bij de contactpersoon, dan kan het voorkomen dat niet alle adressen bij de contactpersoon correct worden doorgevoerd. Voorbeeld: een contactpersoon kent een bezoekadres, postadres en privéadres en het nieuwe bedrijf alleen een bezoekadres. Wordt de contactpersoon gekoppeld aan dit nieuwe bedrijf, dan wordt het bezoekadres vervangen, maar het oude postadres blijft bestaan.
Dit probleem is als volgt op te lossen. Open het lijstbeheer detailvenster van de adrestypes en plaats in de kolom 'Waarde' de tekst 'private' bij alle adrestypes welke specifiek bij een contactpersoon horen. Wordt een contactpersoon nu gekoppeld aan een nieuw bedrijf, dan worden alle adressen, behalve welke gemarkeerd zijn als 'private', verwijderd. Vervolgens worden de adressen van het bedrijf gekopieerd naar de contactpersoon.
Adresregel 1
De eerste adresregel is gereserveerd voor het aangeven van bijvoorbeeld de locatie van het adres, bijvoorbeeld: 'Gebouw E', 'Kamer 129', etc.
Straat, Huisnummer
Voer de straat en het huisnummer in.
Postcode, Plaats
Postcode en plaats van het adres.
Land
Selecteer het land waar het adres zich bevindt.
Voorkeuradres
Een relatie (bedrijf, contactpersoon) kan slechts 1 voorkeuradres hebben. Markeert u een adres als voorkeuradres, dan worden eventuele andere voorkeuradres-markeringen verwijderd bij de relatie.
De voorkeuradres indicator wordt voor 2 doeleinden gebruikt:
1.In het Relatievenster wordt dit adres getoond op het ogenblik dat het venster wordt geopend.
2.In de Setup kan worden aangegeven dat bij mailings het voorkeuradres moet worden gebruikt. In dat geval is het niet noodzakelijk om het adrestype op te geven bij een Mailing of Nieuw document. Standaard zal Logicworks CRM in dat geval het adres gebruiken, dat is aangemerkt als voorkeuradres.
In Logicworks CRM is ten behoeve van de postcode check een koppeling met Webservices.nl gerealiseerd. Voor het raadplegen van deze database dient een abonnement afgesloten te worden met Webservices.nl.
Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van openbare online postcode-databases. Deze databases zullen niet altijd volledig bijgewerkt zijn, maar kunnen wel gratis worden gebruikt. De koppeling met deze gratis variant is vanuit Logicworks CRM op dezelfde wijze te realiseren middels het adres-veld 'Postcode check'. In het hoofdstuk webservices.nl wordt de werking van dit veld toegelicht.
Menuoptie |
Toelichting |
Adres kopiëren |
Kopieert de adresgegevens, inclusief bedrijfs- en/of contactpersoongegevens naar het Klembord. Het adres kan vervolgens in een andere applicatie middels de optie Plakken worden ingevoegd. |
Een handige optie in het adresvenster is de ingebouwde routeplanner. Hiermee kan zowel de route als reisafstand naar het geselecteerde adres worden weergegeven. |
|
Adresgegevens contactpersonen bijwerken |
Wanneer een Bedrijf is verhuisd naar een nieuwe locatie, dan kan op eenvoudige wijze het nieuwe adres worden gekopieerd naar de gekoppelde Contactpersonen. Voer allereerst het nieuwe (vestigings)adres in bij het Bedrijf en kies vervolgens voor de optie 'Adresgegevens contactpersonen bijwerken'. Bestaan deze adresgegevens nog niet bij de Contactpersoon, dan zal het adres als nieuw adres aan de Contactpersoon worden toegevoegd. |
Zie ook