<< Click to Display Table of Contents >> Online opslagdiensten |
![]() ![]() ![]() |
Het is mogelijk Logicworks CRM te gebruiken in combinatie met een een online opslagdienst zoals DropBox of OneDrive (voorheen SkyDrive). Een alternatief is het gebruik van CloudBerry Drive in combinatie met een online opslag van bijvoorbeeld Amazon of Windows Azure. Hoe de diensten kunnen worden ingezet wordt in dit hoofdstuk beschreven.
Voor de daadwerkelijke installatie en inrichting van Dropbox of OneDrive verwijzen we naar de websites van de leveranciers van beide producten.
Nadat de software op een werkstation is geinstalleerd moet een map worden aangemaakt binnen OneDrive/DropBox ten behoeve van Logicworks CRM. Een naam voor deze map zou eenvoudig 'Logicworks CRM' kunnen zijn, waarbij de volledige mapnaam C:\Users\Remco\Dropbox\Logicworks CRM zou worden. Als OneDrive of DropBox is geinstalleerd en de map is aangemaakt, dan moet nog een extra handeling worden verricht. In de praktijk kan zich namelijk een probleem voordoen bij het werken met Logicworks CRM. Dit probleem wordt veroorzaakt door (1) de vertaalde map 'C:\Users' en (2) de gedwongen naamswijziging van SkyDrive in OneDrive.
1. Wordt een bijlage opgeslagen in een Nederlandse versie van Windows, dan komt deze in de map 'C:\Users' terecht. Op het moment dat de map wordt benaderd zal Windows deze echter op de achtergrond vertalen en weergeven als 'C:\Gebruikers'. De referentie in Logicworks CRM zal dan ook verwijzen naar 'C:\Gebruikers'. Dat werkt prima, tenzij een van de medewerkers een anderstalig werkstation (bijv. Engels) gebruikt. Deze werkstations zullen de map 'C:\Gebruikers' niet herkennen en foutmelding 'Error 2: File Not Found' geven.
2. Microsoft heeft de naam van haar dienst 'SkyDrive' na enkele jaren moeten wijzigen, en de dienst heet nu 'OneDrive'. Dit heeft vervelende consequenties. Oudere installaties van SkyDrive zullen namelijk verwijzen naar de map '\SkyDrive', terwijl de recente installaties de map '\OneDrive' gebruiken. Bewaard een medewerker zijn document in de oude SkyDrive-map, dan zal het document niet worden gevonden door gebruikers met een OneDrive-installatie.
Om deze problemen te omzeilen kan op ieder werkstation een virtuele directory verwijzing worden aangemaakt, welke verwijst naar de juiste lokale OneDrive of DropBox map. Zoek hiervoor eerst de naam van de OneDrive of DropBox map via de Windows Verkenner en kopieer deze eventueel naar het Klembord (Ctrl+C).
De directory verwijzing maken we met het Windows programma mklink.exe. Dit programma kan worden uitgevoerd in het DOS Command-venster (cmd.exe) of het Windows Uitvoeren-venster. Type in het Command of Uitvoeren-venster vervolgens onderstaande opdracht in, waarbij het onderstreepte deel wordt vervangen door de eerder opgezochte map naam. Op de C:-schijf zal nu een directory verwijzing met de naam C:\Logicworks CRM worden aangemaakt. Als deze map wordt geselecteerd, dan wordt in feite de DropBox of OneDrive map geopend.
MKLINK /J "C:\Logicworks CRM" "C:\Users\Remco\OneDrive\Logicworks CRM".
De laatste stap is het aanpassen van de map-verwijzingen in de Setup van Logicworks CRM, zodat alle gebruikers naar dezelfde Logicworks CRM map verwijzen.
Aangeraden wordt om tenslotte de complete installatie van Logicworks CRM (inclusief de applicatie zelf ) te verplaatsen naar de aangemaakte DropBox of OneDrive folder. Dit benadert het meeste een netwerkinstallatie van Logicworks CRM.