E-mail Service Providers

<< Click to Display Table of Contents >>

Navigation:  Relatiebeheer >

E-mail Service Providers

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Logicworks CRM is bij uitstek geschikt voor het efficiënt en optimaal beheren van uw relaties. Het verzenden van een direct mail actie zal bij kleine aantallen geen problemen opleveren. Hoewel ook het verzenden bulk e-mail mogelijk is vanuit Logicworks CRM, heeft dit in de praktijk enkele nadelen:

 

De provider van uw mailserver kan de verzending van uw bulk e-mail (gedeeltelijk) blokkeren, om te voorkomen dat zij een mogelijke spammer faciliteren. Informeer daarom altijd bij uw provider wat het maximum aantal te verzenden mailberichten per uur is, voordat u een grote direct e-mailactie uitvoert vanuit Logicworks CRM.

Een andere nadeel is dat Logicworks CRM niet primair is ingericht voor het meten van het resultaat van uw direct e-mailactie. Ook het automatisch verwerken van eventuele hard en soft bounces maakt geen onderdeel uit van Logicworks CRM.

 

Om een oplossing te bieden voor deze nadelen kan voor de verzending van bulk e-mail gebruik gemaakt worden van een E-mail Service Provider (ESP). Dit is een bedrijf dat e-mail marketing of bulk e-mail diensten aanbiedt aan derden. Een commerciële ESP biedt tevens de mogelijkheid verzonden e-mailberichten te volgen en geeft middels statistieken inzicht in het resultaat van direct e-mail acties. Om uw relaties zowel in Logicworks CRM als bij een ESP te beheren is echter omslachtig. Een aantal ESP's biedt daarom standaard integratie mogelijkheden met externe software.  

 

 

Soft en Hard bounces

Bij het verzenden van nieuwsbrieven kan het gebeuren dat een of meerdere e-mailberichten niet aankomen. In enkele gevallen zal de ontvangende mailserver een bericht terugsturen dat het e-mailbericht niet kon worden afgeleverd. Men spreekt dan over een hard of soft bounce.

 

Soft bounce

Een soft bounce wordt meestal ontvangen als het e-mail account van de ontvanger vol zit of de mailserver van de ontvanger wel bestaat maar tijdelijk niet bereikbaar is.

 

Hard bounce

Een hard bounce wordt ontvangen als het e-mailadres van de ontvanger niet (meer) bestaat of de mailserver van de ontvanger e-mailverkeer vanaf uw mailserver weigert. Een hard bounce is meestal permanent, tenzij het probleem aan de kant van de afzender ligt.

 

 

Onderwerpregel

Uw e-mailbericht kan ook worden geblokkeerd, omdat het bericht op grond van woorden in de onderwerpregel als spam wordt aangemerkt. U zult hier over het algemeen echter geen bounce bericht van ontvangen. Woorden zoals Euro, Gratis, Viagra, Sex in het onderwerp zullen er veelal toe leiden dat uw e-mailbericht in de spamfilters terecht komt.