<< Click to Display Table of Contents >> Foutenlogboek |
|
In Logicworks CRM wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van Exception handling, waarbij onverwachte fouten worden afgevangen, zodat de applicatie niet crasht. In de meeste gevallen zal de applicatie rekening houden met de foutmelding en waar mogelijk doorgaan met de verwerking.
Alle getoonde onverwachte foutmeldingen worden opgeslagen, zodat deze op een later tijdstip kunnen worden geraadpleegd. Voor de beheerder is het zaak deze foutmeldingen regelmatig door te lopen, omdat deze ook kunnen optreden als gevolg van een fout in zelf gedefinieerde scripts. Het is mogelijk een foutmelding door te sturen naar de supportafdeling van Logicworks, zodat deze kan worden onderzocht en indien nodig kan worden hersteld.
In de onderstaande afbeelding wordt een voorbeeld van een onverwachte foutmelding getoond.
•Selecteer vanuit de menugroep Beheer de optie Foutenlogboek
•Open de gewenste foutmelding
Gemaakt op
Hier wordt zowel het tijdstip van de fout als de gebruiker getoond waar de fout is opgetreden.
E-mail verzonden
Het is mogelijk de foutmelding als e-mailbericht naar de supportafdeling van Logicworks te verzenden, middels de menuoptie Acties - Email verzenden. Zie Een foutmelding verzenden.
Toelichting
Wilt u nog aanvullende gegevens vastleggen bij de foutmelding, dan kunt u deze informatie als toelichting invoeren.
Trace info
De trace informatie bevat een zogenaamde stack dump en is voor de supportafdeling van Logicworks van belang om de mogelijke oorzaak van de foutmelding te kunnen achterhalen.
•Selecteer vanuit de menugroep Beheer de optie Foutenlogboek
•Open de gewenste foutmelding
•Selecteer menuoptie Acties - E-mail verzenden
Afhankelijk van de gebruikersinstellingen wordt de foutmelding via Outlook of externe SMTP-server verzonden. Zodra het e-mailbericht is verzonden zal Logicworks CRM het tijdstip en afzender opslaan bij de foutmelding. In de onderstaande tabel wordt aangegeven welke gegevens per e-mail naar de supportafdeling van Logicworks worden verzonden.
Item |
Toelichting |
errorlogid |
De primary key (unieke sleutel) waarmee de foutmelding kan worden geidentificeerd. |
errormessage |
De foutmelding welke aan de gebruiker is getoond. |
traceinfo |
De stackdump, zoals wordt getoond bij het invoerveld 'trace info'. |
usercomment |
De opmerkingen of notities welke de beheerder bij de fout heeft vastgelegd. |
licencee |
De licentiehouder van Logicworks CRM. |
application |
De naam van de applicatie ('Logicworks CRM'). |
release |
De versie waarin de fout is opgetreden. |
build |
De build waarin de fout is opgetreden. |
timecreated |
Het tijdstip waarop de fout is opgetreden. |
createdby |
De naam van de gebruiker bij wie de fout is ontstaan. |
•Selecteer vanuit de menugroep Beheer de optie Foutenlogboek
•Open de gewenste foutmelding
Het Foutmeldings detailvenster wordt geopend en de relevante gegevens worden getoond. Druk in de werkbalk op de knop [Verwijderen], waarna om de verwijderbevestiging wordt gevraagd. Het is ook mogelijk één of meerdere foutmeldingen te verwijderen vanuit het grid. Selecteer hiertoe eerst de gewenste foutmelding(en), open het Snelmenu en kies tenslotte voor de optie Verwijderen.
Zie ook